søndag 24. februar 2019






Digitale verktøy i skolen

Nettbrett, ulike apper inn i skolen, fordel eller ulempe? Skoler som velger å ta nettbrett inn i skolen har gitt elevene en lik mulighet innenfor den digitale verden. De blir utrustet med nettbrett også til å ta med hjem. Jeg tenker det er en fordel med tanke på at det blir likt for alle, at hver og en elev får samme mulighet å utvikle digitale ferdigheter, tross om de selv har råd til nettbrett eller ikke. I tillegg tenker jeg det er lettere å lære seg med nettbrett, hvor man for eksempel kan trykke direkte på skjermen ved bruk. Rogne og Waage (2018) skriver at nettbrettet for fullt ble lansert for fullt i 2010, med spesielt fokus på en enklere form for digitalisering av de yngste. Det står videre at det regnes for å være lettere å bruke/lære for de yngre bara. Særlig berøringsskjermen er positiv understøttes det (s.199).
Noen elever som har problemer med å lese og skrive, jeg tenker at med nettbrett kan de få tilgang til andre digitale verktøy for å mestre dette bedre, som ulike apper. I tillegg er det viktig å huske på at et likt tilbud kan være bedre for alle. Rogne og Waage (2018) skriver at det finnes en tilgjengelighet av flere typer apper med verktøy til å lage ulike multimodale tekster (s.199).
Digitalt verktøy som nettbrett og ulike apper, kan være utviklende og motiverende på en morsom variert måte, enn de er vant med fra papirbøker og PC. Det er naturlig for de aller fleste elevene, noe dem kjenner igjen fra sin fritid. Ulempen, eller noe man bør være obs på er at man ikke erstatter papir, blyant og bøker totalt med nettbrett og ulike læringsapper. Jeg tenker det er viktig å utvikle alle ferdigheter. Hagelia (2017) snakker om at den norske skolen har hengt etter med tanke å ta i bruk digitale hjelpemidler inn i skolehverdagen. Hun skriver at det er en stor forskjell med fritiden og på skolen innen den digitale verden (s.11-12).
En forutsetning for hensiktsmessig bruk av nettbrett med ulike apper, som kan være en utfordring ved flere skoler, er økonomi til å kjøpe dem inn, tilfredsstillende, opplæring av elevene og ikke minst lærerne av nettbrett og apper. Dette vil kreve tid og må nok også følges kontinuerlig, da den digitale verden forandres fort i dagens samfunn. Hagelia (2017) skriver om at det er hvordan vi utnytter teknologien som er avgjørende for god læring, ikke det at man har tilgang på teknologi i utgangspunktet (s. 13).
Mestring, variasjon og positivitet er et godt nøkkelord, tenker jeg!

Kommenter gjerne innlegget nederst.

Litteraturliste:
Hagelia, M. (2017). Digital Studieteknikk: Hvordan lære i informasjonssamfunnet. Oslo: Cappelen damm AS.
Rogne, M. & Waage (red.), L.R. (2018). Multimodalitet i skole- og fritidstekstar. Bergen: Vigmostad og Bjørke AS.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar